Even voorstellen...

Ik ben Merijn Contant, een freelance e-commerce en online marketing specialist, en het gezicht achter We are BLOOM. Mijn focus ligt op duurzame groei waarbij mensen en een betere wereld centraal staan. Ik streef naar geluk in de samenwerking met mijn team en naar meetbare resultaten voor de klanten waarvoor ik werk. Als specialist in zowel e-commerce als online marketing combineer ik inzicht in digitale marktplaatsen met effectieve marketingstrategieën om zo een holistische groei voor mijn klanten te realiseren.

Ik ben toegewijd aan het opbouwen van een invite-only community voor getalenteerde freelance product- en commerce experts, maar het allerliefst ben ik actief betrokken bij opdrachten en interim-samenwerkingen, waarbij ik mijn expertise en ervaring op het gebied van e-commerce inzet om groei te stimuleren voor ambitieuze bedrijven en merken.

Wil jij samenwerken aan de volgende opdracht of ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen?

Mijn verhaal

Met ruim 17 jaar ervaring heb ik gewerkt voor bekende merken zoals Goossens, IXXI, PSA, FDMG, Sanoma, Reshift en 10+ andere merken.

Vandaag
We are BLOOM. -  Freelance E-commerce Manager, E-commerce specialist & Product Owner

Per  1 september ben ik beschikbaar als freelance e-commerce manager, E-commerce & Online Marketing Specialist of Product Owner. Ik specialiseer in het ontwikkelen en verbeteren van webshops, implementeren van e-commerce strategieën, en het stimuleren van duurzame groei.

Als Online Marketing Specialist richt ik me op het optimaliseren van marketingkanalen, SEO/SEA, Social Media adverteren en data-gedreven campagnes om zichtbaarheid en conversie te verhogen, gesteund door diepgaande analyses van klantgedrag en markttrends.

Benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen?
LET'S CONNECT
2021 - 2023
logo goossens
Goossens Wonen & Slapen - E-commerce & Marketing manager

Bij Goossens was ik verantwoordelijk voor de volledige omnichannel marketing strategie, onderdeel van het MT en met 3 webshops en 25 winkels in Nederland, België en Duitsland, o.a. verantwoordelijk voor een omnichannel omzet van €XXXm.

Hierin stuurde ik vier teams aan (+- 30 mensen) die omnichannel verantwoordelijk waren voor online & offline advertising, Platform (door)ontwikkeling, Data, CRM, Content (o.a SEO), Creatie en de Customer care.

🏆 Beste webshop in de categorie Wonen- Retailer of the year awards 2023-2024
🏆 Nominatie Cross border Awards 2022
🏆 Nominatie Data Challenger Awards 2022
🏆 Realisatie e-commerce strategie (full funnel)
🏆 Implementatie customer data platform Bloomreach
2017 - 2021
logo ixxi
IXXI - E-commerce manager

Als E-commerce manager was ik binnen IXXI verantwoordelijk voor de digitale klantreis en de te voeren strategie. In mijn functie gaf ik leiding aan een team van +-15 online marketing specialisten en stuurde ik een extern bureau aan van developers.

Mede door het volledig inzichtelijk maken van de volledige klantreis, het formuleren van een heldere klant contact strategie, re-platforming en het optimaliseren van alle team processen groeide de omzet in 4 jaar met XXX%. Zowel in Nederland als in het buitenland.

🏆 Dutch interactive awards
🏆 Winnaar German design awards 2019
🏆 Winnaar European design awards
🏆 Nominatie Dutch design awards
2016
Logo fd
FDMG - Product owner Digital

In mijn rol als Product Owner Digital binnen FDMG was ik verantwoordelijk voor de optimalisatie van de platforms FD.nl, ESB.nu, Energeia.nl en PensioenPRO.nl. Mijn taken waren gericht op het optimaliseren van de sales funnel en het vergroten van het abonneebestand, zowel voor digitale als gedrukte krant abonnementen, en het behouden van bestaande abonnees.

Daarnaast implementeerde we een nieuw CMS en brachten we het Selligent platform naar een nieuwe versie. Ook lanceerde we het nieuwe concept FD Focus, beschikbaar voor iOS en Android.

Inhoudelijk stuurde ik een team van developers, tester, UX designer en CRO-specialist aan. Ook maakte ik toentertijd onderdeel uit van het zogeheten ‘growth-team’, met als doel om digitale innovatie en groei te versnellen.

🌱 Doorontwikkeling FD.nl platform & app IOS en Android
🚀 Lancering FD Focus app voor IOS en Android
🚀 Lancering nieuwe website ESB.nu
🚀 Lancering nieuwe website PensioenPRO.nl
🚀 Lancering nieuwe website Energeia.nl
2015
Yourzine - Creatief Strateeg

Binnen Yourzine was ik als Creatief Strateeg, strategisch verbonden aan de merken PSA, Mediamarkt, Efteling, My Community Bank en Univé.

Wat inhoudelijk betekent dat ik de klant contact strategie (CRM) voor bovenstaande klanten conceptueel uitdacht, visualiseerde, bewaakte en in samenwerking met het creatie en development team de daadwerkelijke landingspagina's en life cycles bouwde.
2014 - 2015
logo reshift
Reshift Digital - Product manager & Product owner

Binnen Reshift Digital was ik verantwoordelijk voor het optimaliseren van bestaande producten of diensten, maar ook verantwoordelijk voor het bedenken van nieuwe producten of diensten. Dit in samenwerking met de belanghebbende stakeholders (MT).

Voorbeelden hiervan zijn het lanceren van de websites lifehacking.nl, stuff.tv, en techcafe.nl, maar ook het social only merk Hyped. Ook was ik verantwoordelijk voor het succesvol migreren van alle IDG titels en campagnes naar het nieuwe Google DFP account en het uitbreiden van het tech netwerk.
2011 - 2014
IDG Netherlands- Product Manager & Manager Online Consumer

Gestart als Product manager Zoom.nl, waarbij ik o.a. verantwoordelijk was voor abonnementen funnel, de digitale pay wall en een re-platforming realiseerde. Daarnaast de conceptuele basis neergezet voor het later te lanceren platform Zoom.nl Academy.

Vervolgens maakte ik promotie naar de rol van Manager Online Consumer waarbij ik de verantwoordelijk kreeg over de digitale strategie van alle B2C titels. Hier stuurde ik een team aan van +-10 talentvolle online specialisten. Mijn opdracht was om digitaal te versnellen.

Voorbeelden hiervan zijn het optimaliseren van de huidige digitale producten (Zoom.nl, Computertotaal.nl, Macworld.nl) en het creëren van nieuwe digitale producten (Techpanel.nl, Tech netwerk, Shutr.photo).

Dit alles voorzien van een online marketingstrategie, product backlog, concrete digitale roadmaps en heldere KPI’s. Ik was P&L verantwoordelijk en maakte onderdeel uit van het MT.
2008 - 2011
logo sanoma
Sanoma - Product Manager SchoolBANK.nl en Strategie en Concept manager.

Bij Sanoma vervulde ik de rol van Product Manager voor SchoolBANK.nl, een uniek platform in die tijd, ontworpen om oud-klasgenoten te herenigen. Onder mijn beheer bereikte de site 4.3 miljoen registraties, met wekelijks 1.8 miljoen geautomatiseerde nieuwsbrieven.

Ik ontwikkelde diverse 'features en triggers' die de e-mail lifecycle activeerden en gebruikers aanspoorden om over te stappen naar het SchoolBANK-Plus betaalde lidmaatschap. Dit lidmaatschap, dat automatisch verlengd werd, was de kern van het verdienmodel en zorgde voor een stabiele, groeiende stroom van converterende klanten met lage kosten en hoge omzet.

Daarnaast maakte ik deel uit van het Marketing Partnerships team van Sanoma. In de rol van Creatief strateeg adviseerde ik merken over het effectief inzetten van het Sanoma netwerk (zoals NU.nl, Linda Magazine, Flair.nl, en Flow) voor het bereiken van hun doelgroep en het behalen van hun marketingdoelen.
2006 - 2009
Studi Fruitkist - Freelance UX/UI designer

Gedurende mijn studentenjaren was mijn voornaamste doel het toepassen van de theorieën die ik op school leerde in de praktijk. Als freelancer heb ik voor diverse opdrachtgevers gewerkt, met een breed scala aan projecten variërend van UX/UI-design, het ontwikkelen van Wordpress websites en actiepagina's, tot het verstrekken van deskundig advies.

Parallel had ik de ambitie om een eigen netwerk van online platforms te creëren. Echter, door de hoge vraag naar mijn freelance werkzaamheden, heb ik deze droom op een laag pitje moeten zetten.

Tools & oplossingen

Een kleine greep uit de tools en oplossingen waarmee ik werk of heb gewerkt.
Integration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration iconIntegration icon

Wat andere zeggen over mij

Top dat je er was! Je pragmatisme en effectiviteit in e-commerce zijn indrukwekkend. Door jou hebben we onze e-commerce strategie gerealiseerd en de internationale webshops zien groeien. Belangrijk was jouw rol bij de lancering van Ventigo.it en Ventigo.es. We kijken uit naar meer samenwerking. Tot snel!

Sebas van Vught - CEO Econox

Merijn gaf de term BUCA een nieuwe dimensie. Innovatie met een data gedreven onderbouwing en een duidelijke positie in de customer journey stonden bij hem altijd centraal. Niet alleen maar leuke plannen maar daadwerkelijk realiseren binnen een agile aanpak!

Koen van der Pas

Naast de bak marketingkennis, heeft Merijn een talent voor scherpe en kritische adviezen met onderbouwing vanuit data. Strakke deadlines stellen om vervolgens snel en vakkundig impact te kunnen maken, dat is wat hem kenmerkt. Kortom, een goede sparringpartner.

Fleur Feijns

Zoek je iemand met een enorme drive, met altijd de focus vanuit de klant en een kritische sparring partner? Dan ben je bij Merijn aan het juiste adres. Hij kijkt altijd scherp naar data om zo de juiste stappen te maken als het gaat om het verbeteren van de klantreis.

Irma van Bavel

Hulp nodig bij jouw
webshop?

Laat je webshop sky-high gaan! Ontvang nu een gratis e-commerce scan!

GRATIS E-COMMERCE SCAN

Laten we ff babbelen....

Ik vind het tof om mee te denken hoe jij betere webshop resultaten kunt bereiken en kijk uit naar onze kennismaking.

Ready to grow?

Bedankt! We hebben je bericht ontvangen en komen snel met een reactie.
Oops! Daar ging iets niet helemaal goed. Probeer het opnieuw of bel ons even.