Nadat je je Facebook-campagnes hebt gelanceerd, kun je de gegevens analyseren aan de hand van talrijke metrics in Ads Manager. Naast de standaard metrics zoals bereik, CPM en CTR, heb je ook de mogelijkheid om aangepaste metrics te maken. Hiermee kun je meten wat voor jouw campagne van cruciaal belang is. We delen hieronder de vier aangepaste metrics die we aanbevelen voor het analyseren van jouw e-commerce campagnes.
Omzet per klik
Via de standaard metrics kun je onder andere achterhalen hoeveel een klik je kost, maar je weet dan nog niet hoeveel een klik je daadwerkelijk oplevert. Dat kun je meten met de "omzet per klik" metric.
Berekening: Purchases conversion value / Unique outbound clicks
Winkelwagen verlatingspercentage
Met behulp van deze metric kom je erachter hoeveel procent van de mensen die een artikel in hun winkelwagentje hebben geplaatst, uiteindelijk geen aankoop hebben gedaan. Dit is een nuttige metric om te monitoren of er problemen zijn in de webshop. Als het "winkelwagen verlatingspercentage" plotseling veel hoger is dan normaal, controleer dan of alles in de webshop goed werkt. Zorg er ook voor dat je boodschap duidelijk is. Toon bijvoorbeeld verzendkosten en eventuele minimum bestelwaarden duidelijk op de website.
Berekening: Checkouts initiated / Adds to cart
Gemiddelde bestelwaarde (AOV)
De gemiddelde bestelwaarde (AOV) geeft het gemiddelde bedrag van bestellingen weer. Met deze metric kun je gemakkelijk bepalen of je campagne winstgevend is. Als je AOV hoger is dan je gemiddelde kosten per aankoop, ben je op de goede weg!
Berekening: Purchases conversion value / Purchases
Klik naar aankoopratio
Door het aantal aankopen uit je campagnes te delen door het aantal websitebezoekers dat via een van je campagnes op je website terechtkomt, kun je de klik naar aankoopratio berekenen. We gebruiken hier "uitgaande klikken" omdat dit nauwkeuriger is dan "linkklikken," aangezien één persoon meerdere keren op een advertentie kan klikken.
Berekening: Purchases / Outbound clicks
---
💡 TIP 1: Vergeet niet om het juiste formaat aan te duiden bij elke aangepaste metric. Gaat het om een bedrag? Kies dan "valuta." Meet je een percentage? Pas dan het formaat aan naar "percentage."
💡 TIP 2: Beheer je meerdere advertentieaccounts in dezelfde Business Manager? Zorg er dan voor dat je bij het aanmaken van je metric aanduidt dat alle beheerders van de Business Manager toegang krijgen tot de metrics.
💡 TIP 3: Nadat je al je aangepaste metrics hebt aangemaakt, kun je ze samen in een rapport plaatsen, zodat je ze in één klik in een overzicht kunt bekijken.
Aangepaste metrics zijn een handige manier om toegang te krijgen tot resultaten die niet standaard beschikbaar zijn. Bekijk elke campagne afzonderlijk en bepaal welke metrics van belang zijn, welke hiervan al bestaan in je Ads Manager en welke je nog kunt aanmaken. Op die manier stel je een compleet rapport samen waaruit je extra resultaten en waardevolle inzichten kunt halen voor mogelijke optimalisaties.